U zoekt op {{ keyword }}:

Huis voor de Sport haalt ASM-instructeursopleiding naar Limburg

De doelstellingen van mijn gymlessen zijn nu anders

"De doelstellingen van mijn gymlessen zijn nu anders"

Een andere manier van denken over bewegen. Dat is het Athletic Skills Model (ASM). Het is een (talent)ontwikkelingsmodel voor iedereen in de sport, trainers, het bewegingsonderwijs of de gezondheidszorg. Huis voor de Sport Limburg staat volledig achter dit wetenschappelijk en praktisch onderbouwde model en haalde de ASM-instructeursopleiding naar Limburg. Deze opleiding leidt sporttrainers, -docenten en -therapeuten op tot ASM-instructeur.

 

In de opleiding leren de deelnemers beweegprogramma`s vanuit de visie van ASM te ontwerpen, te verantwoorden en uit te voeren. Aan het eind van de opleiding kunnen zij ASM zelfstandig toepassen in hun training, les of behandeling.

 

Manja Stassen rondde de ASM-instructeursopleiding succesvol af en brengt ASM al in de praktijk tijdens haar gymlessen.

Auteur: Cristan Segers - Senior adviseur Sport en Bewegen

 

Twitter: @segerscristan

Klik hier voor mijn volledige profiel

“De doelstellingen van mijn gymlessen zijn nu anders”

 

 

Manja Stassen (30) is een bezige bij. Ze werkt bij The MoveFactory als combinatiefunctionaris in de gemeente Landgraaf. “Ik bied docenten in het basisonderwijs ondersteuning, begeleid stagiairs en help bij de organisatie van de Jeugd sport en cultuur dag. Daarnaast bewaak ik de kwaliteit van het gymaanbod en plan ik in samenwerking met verenigingen clinics op basisscholen”, vertelt Manja enthousiast over haar werk. In haar vrije tijd wandelt ze graag samen met vriend Sander en hond Sjeuf. Ook gaat ze regelmatig hardlopen of mountainbiken. In de vakanties vind je haar in de bergen tijdens een meerdaagse wandeltocht.

 

Plezier

Manja besloot de ASM-instructeursopleiding te volgen omdat ze graag meer verdieping in haar gymlessen en trainingen wilde aanbrengen. “Ik wil mijn lessen daarmee vernieuwen en de leerlingen meer uitdaging bieden. Ik ben er namelijk van overtuigd dat positieve sportervaringen waarbij plezier centraal staat, ervoor kunnen zorgen dat mensen hun leven lang blijven bewegen. Dat is natuurlijk het doel! Daarbij heb ik tijdens mijn opleiding ervaren hoe belangrijk het is dat leerlingen op hun eigen niveau kunnen bewegen, in de zone van naaste ontwikkeling.” 

 

Eyeopener

Tijdens de eerste cursusdag komt eenzijdig bewegen aan bod. “Dat was voor mij echt een eyeopener”, herinnert Manja zich. “Tot mijn 17e turnde ik drie keer per week. De structuur en de oefeningen tijdens deze trainingen waren nagenoeg hetzelfde. Ik bewoog toen eenzijdig. Gooien, vangen en mikken werd mij toen bijna niet aangeboden. Hierdoor ben ik nu als volwassene minder snel geneigd om een balsport te doen. Ik kan me daarin minder goed aanpassen. Juist dat aanpassingsvermogen staat centraal in ASM. Door gericht meerdere sporten en/of oefeningen aan te bieden, krijg je allround sporters die zich aan meerdere situaties kunnen aanpassen. En als je meerdere aspecten traint, verklein je de kans op blessures.”

 

Sensitieve fases

Ook de zogenaamde ‘sensitieve fases’ vond Manja erg interessant. “Ik kende deze nog niet, maar het komt erop neer dat je bepaalde coördinatie aan de motorische ontwikkelingsfase van kinderen kunt koppelen. Als je kinderen op de juiste momenten in de ontwikkelingsfase de juiste oefeningen aanbiedt, pikken zij deze snel en efficiënt op.”

 

Andere manier van kijken

Dankzij de ASM-instructeursopleiding kijkt Manja op een andere manier naar de doelstellingen van haar gymlessen. “Eerst keek ik vanuit een sport, bijvoorbeeld volleybal en koppelde ik hieraan een techniek. Vanuit dit perspectief koos ik oefeningen die bij deze techniek passen. Vanuit ASM kijk ik naar een vaardigheid, bijvoorbeeld mikken, gooien, vangen, en koppel ik daaraan een doelstelling met veel meer oefeningen en variatie. Ik heb ASM ook al bij een training voor Careless runnen toegepast. Tijdens de inleiding gebruikte ik speelse trainingsvormen en kon ik ook goed uitleggen waarom ik dat deed. Ik kan mijn keuzes hierin nu beter verantwoorden.”

 

Ook in haar werk bij The MoveFactory gaat Manja ASM zeker toepassen. “Bij TMF werken we vanuit het principe train de trainer. Tijdens de docentenondersteuning zal ik ASM in tips verwerken voor onbevoegd docenten in het basisonderwijs. Verder wil ik met onze contactpersonen over de gymmethode bekijken of wij ASM en de sensitieve fases bij leerlingen in de gymlessen kunnen opnemen.”

 

Sterk

De onderbouwing van de visie van ASM vindt Manja erg sterk aan de opleiding. “Dit helpt mij om te verantwoorden waarom ik ASM zelf gebruik. Ook de holistische benadering vind ik belangrijk. We moeten niet naar één onderdeel kijken van een persoon. Alle onderdelen samen maken de persoon. Dit doet mij denken aan het ijsbergmodel: wij zien maar een klein onderdeel, maar wat onder de oppervlakte speelt, is ook van groot belang!”

 

Contactpersoon

Cristan Segers - Senior adviseur Sport en Bewegen neem gelijk contact met mij op VIA:

06 - 31 044 927

mail: c.segers@huisvoordesport.org

WILT U FACTS & FIGURES OVER
SPORT EN BEWEGEN IN LIMBURG?

WIJ HEBBEN ALLES VOOR U OP EEN RIJTJE GEZET.

zie alle facts

PARTNERS

Provincie Limburg
Sportkracht12
Go for Gold
Vereniging Sport en Gemeenten
Staand Goud
The MovieFactory